Dialog, krig og fred

13942393_1166413296752891_1439105041_nKjære Fahad, la oss begynne med å takke deg for invitasjonen til dialog. Det er viktig med dialog, og det er viktig at standpunkter som berører hele samfunnet utfordres og meninger blir gjenstand for debatt og diskusjon. Det er en viktig del av demokratiet og det er grunnsteinen i et flerkulturelt og mangfoldig samfunn der mange mennesker med ulike bakgrunner, tro og ikke-tro lever sammen.

Fra vårt ståsted har vi aldri sett på denne debatten som “krig”, ei heller vårt samfunn som en “slagmark”. Tross harde ord, og betydelige merkelapper har vi heller ikke tatt oss nær av det. Vi har påpekt i hvert eneste innlegg, at det ikke handler om oss eller deg, men hva slags samfunn vi ønsker å ha. Vi aksepterer din beklagelse, og ser svært positivt på dette. Vi håper at det i fremtiden blir mer fokus på sak og ståsted og at man ikke kaster bort tiden på personangrep som samtidig bidrar med unødvendig polarisering av debatten.

Vårt utgangspunkt i denne debatten har vært todelt. Det første er det samfunnsmessige aspektet, der er det slik at flere av ståstedene til Islam Net er direkte nedverdigende ovenfor andre mennesker i vårt samfunn. Dette gjelder både muslimer med en annen trosretning, og majoriteten.

Det andre går ut på at Islam Net og dens leder, som er en minoritet blant muslimer i Norge, ikke skal påta seg en rolle som talerør for alle muslimer. I den grad organisasjonen snakker om islam må det være i det perspektivet at det man snakker om er hva IslamNet står for med de fortolkningene de har av islam.

På ikke noe tidspunkt har vi sagt eller påstått at konservative meninger skal begrenses, eller bekjempes. Sekularisme og konservatisme har sameksistert i harmoni, og vi støtter konservative menneskers rett til å tro på det de tror, og leve sitt liv basert på de verdier de har. Denne retten er slått fast gjennom religionsfriheten og vi ser dette som en menneskerett.

Problemet oppstår når “konservative” verdier går på bekostning av andre menneskers liv og helse. Det starter alltid med å se på andre som mindreverdige. Når man ser på grupper i samfunnet som mindreverdige og tegner et fiendebilde av dem, legger man grunnlaget for at noen forskrudde mennesker kan finne på å skade disse gruppene. Dette er uavhengig av om noe slikt er tilsiktet eller skyldes en ”misforståelse”. Dette har vi flere eksempler på i vår tid. Nå er det slik at både vi og mange andre oppfatter flere aspekter av Islam Nets ståsted i denne retningen. Du kan påstå at vår oppfatning er feil. Da må vi kunne diskutere disse på en sivilisert måte med hensikt om å få klarhet rundt slike spørsmål.

Det er verdt å si at  dette  ikke er en sunni-muslimsk problemstilling. De aller fleste sunnimuslimer, om man skal ha en slik innsnevring av hvem man snakker om, har tatt en klar norsk muslimsk identitet og lever meget godt i harmoni med det flerkulturelle samfunnet. Det er ikke sunnimuslimene, eller deres verdier, som det er snakk om her. Det er ståstedet til Islam Net. “Konflikten” kan derfor ikke løses bak lukkede dører eller bare blant sunni-muslimer med tilknytning til en gitt nasjonalitet. Det er også uverdig å utestenge mennesker man tror tilhører en ut-gruppe.

Det er et samfunnsmessig problem som involverer hele samfunnet. I den grad man skal finne forsoning, så må det skje mellom de involverte parter, og i dette tilfellet er de involverte partene hele samfunnet og ideologien til Islam Net. For dette formålet kan det ikke forventes at man går bak lukkede dører og prøver å finne en løsning som til syvende og sist ikke betyr noe annet enn å dempe debatten.

Debatten har engasjert mange og involvert både i sosiale medier og sånn ellers. Vi anser dette som svært positiv. Men vi registrerer også og ser med bekymring på at noen fremstiller debatten som en sekterisk konflikt. Bruken av begreper som jihad og krig, slagmark, kuler skutt mot deg og lignende bidrar ikke til å dempe dette inntrykket, snarere tvert imot. Vi trenger å holde oss til sak og saklige argumenter, og ikke komme med beskyldninger og ubegrunnede merkelapper for å endre fokusert i debatten. På denne måten kan vi diskutere uenighetene på en saklig måte som øker forståelsen og kunnskapen blant folk. Man unngår da også “misforståelser”, i denne sammenheng er det viktig med åpenhet og ærlighet.

Du har helt rett i at en av våre intensjoner med denne debatten er også å vise at det ikke er alle muslimer som står for den samme fortolkning og ideologi som Islam Net gjør. Det har vi fått mange tilbakemeldinger fra muslimske lesere på, som uttrykker stor frustrasjon over at de uberettiget blir stemplet i samfunnet med en ideologi og ståsted de ikke har. Det å tillegge folk meninger de ikke har er en urett som man må stå opp mot, det er faktisk en samfunnsplikt.   

Din invitasjon til en debatt om hvem definerer islam er prisverdig. Problemet er at vi mener at alle grupper eller individer kan definere religionen for seg selv som de vil. Dette er ikke et problem så lenge ingen skal selge sin definisjon som den eneste sanne fortolkningen eller presentere det på en slik måte at man snakker på vegne av alle muslimer. Aksepterer man dette, så er en del av problemet løst av seg selv.

Vi er meget enige i at vi må ha dialog, og det er gjennom dialogen man finner frem til gode løsninger. Som nevnt finner vi det riktig for storsamfunnet skyld, som norske muslimer er en del av, at vi fortsetter dialogen i det offentlige rommet.

Avslutningsvis, for å unngå en misforståelse, understreker vi, at vi er svært positive til dialog. Men vi er samfunnsdebattanter, og det er et samfunnsmessig tema vi diskuterer. Derfor har vi, sett fra vårt ståsted, ikke rett til å ekskludere samfunnet fra debatten og fortsette den bak lukkede dører. Vi ser frem til produktiv, meningsfylt, saklig debatt fremover.

Fred være med deg!

 

Relaterte saker:

Vi takker Fahad Qureshi for avklaringen – det var til stor hjelp

Vi ber IslamNet og Fahad Qureshi om unnskyldning

Qureshis Nytale

Å kalle en spade for en spade

 

Blogglistenhits

toppliste for bloggere - ToppBlogg - Norsk Toppliste

2 tanker på “Dialog, krig og fred

  1. Heisann! Flotte artikler!

    I begeistring skrev jeg en artikkel som tar for seg forskjellen på en «sekt» slik den er definert i Islam, og slik den er definert i vitenskapen.

    Jeg forsøker å sammenligne den vitenskapelige definisjonen av «sekt» med virkemidlene dere bruker, og virkemidlene Qureshi brukte i sin video. Gi meg gjerne korreksjoner hvis det er noe som er veldig feil.

    Qureshis islamistiske definisjon av en «sekt» vs den vitenskapelige definisjonen

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar